Wednesday, February 23, 2011

En grön dag i veckan


De flesta av er som tittar in hos mig är nog redan positiva till grön matlagning. Efter att ha sett Dokument utifråns intressanta program ”Stek åt alla” vill jag ändå än en gång föra fram idén med en köttfri dag i veckan. I programmet tar man upp den miljöbelastande köttproduktionen men visar också alternativ som påverkar klimatet mindre. Bland annat visas en gård i Spanien med mycket ekotänk. Gårdens kor lyssnar på klassisk musik, matas med egenodlat ekologiskt spannmål och får då och då en liten mängd ekologiskt vin. Ägarnas inställning är att glada och harmoniska kor ger gott kött. Och så måste det ju vara! Vad det gäller en köttfri dag i veckan har rörelsen Meetfree Monday som startades av Linda Mc Cartney nu ett svenskt forum – kika in hos Köttfri måndag. Där finns fakta och vegetariska recept att inspireras av. I ett tidigare inlägg skrev jag om Gröna Gaffeln med samma syfte.

Nu fungerar länkarna!

8 Comments:

Blogger Sara said...

Jag är helt med! Jag har försökt informera mig ganska mycket i den där frâgan, och kommit fram till att det är bättre att äta smâ kvantiteter kött, ibland, men att dâ välja kött av fin kvalitet, och gärna ekologiskt!
Men det verkar vara lite otrendigt med att dra ned pâ kött, nu när folk gâr pâ högproteindieter och helt dissar kolhydrater.

xxx
Sara

3:37 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Hej hej där var ju du - vad kul!
På sommaren är det lättare tycker jag med köttfria dagar.
Du har helt rätt man borde ha minst en dag i veckan.
Hopps vi ses på nordiska.
Annika
Finns i AoT motner då fre - lör du kan läsa på bloggen sedan

7:24 PM  
Blogger Leovi said...

Beautiful color photo with a super-sharp

9:08 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Toppen med en köttfri dag per vecka, för mig är det inga problem som slutade att äta kött för flera år sedan. Jag lagar alltid en veg. rätt och en med kött men jag försöker minska på köttmängden och smyga in mer grönsaker, alltid efter säsong.

Ha det bra
Kram

9:57 PM  
Blogger Åsa said...

Oh, den var bra den dokumentären. Intressant men visst verkar det väl ändå läskigt med det där köttet framodlat av muskelceller eller vad det var. Jag äter i alla fall hellre bönor och linser.


Nu är det redan fredag igen. Dagarna rusar förbi och det var ju nyss förra helgen!
Hoppas du får en skön och smakfull helg. Kramar
/åsa

10:52 AM  
Blogger Ninni said...

Jag missade programmet men ska se det i helgen på SVT-Play. Vi äter redan mycket vegetariskt men äter ju också ibland nötkött, fisk och kyckling.
Det är alltid roligt att få nya impulser och recept att testa så jag ska kika in hos Köttfri måndag.
Tack för tipset!
Hoppas du får en härlig helg!

2:47 PM  
Anonymous josefina said...

jag har nog köttfria dagar allt som oftast utan att tänka på det. och jag är kräsen när det gäller kött ... ;) kram!

8:36 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: Det låter väldigt smart tycker jag. Även om jag själv inte äter kött så gör jag ibland kötträtter till mina barn. Då väljer jag just ekologiskt - men det är fortfarande svårare att få tag på så det kräver planering. Det är dessvärre en ohållbar utveckling, då måste man hitta andra proteinkällor. I programmet lyfts insekter fram som ett alternativ:D

Annika Christensen: Ja, det är nog många som kan tänka sig att äta lättare då. Även om jag själv inte äter kött är jag inte fanatisk - men en köttfri dag i veckan är en bra idé. Jag vill gärna träffa dig - får se om vi kan få ihop det.

Leovi: Thank you very much!

Camillas Foto: Wow, vad ambitiöst! Ibland lagar jag kött till barnen men det är väl högst en dag i veckan. Absolut inget fel på att äta kött men att tillföra mer vegetariskt utvecklar ju bara maten. Smart att blanda in mer och mer grönsaker.

Åsa: Ja, det var skumt. Annars var programmet otroligt intressant. Själv håller jag mig helst också till böner och linser. Men jag äter ägg och ibland lite fisk eftersom det förenklar för andra.

Ninni: Det är väl jättebra. Man behöver ju inte äta helvegetariskt - variation är bra. En köttfri dag i veckan är realistiskt för de flesta. Programmet är intressant så kika på det.

Josefina: Det är ju toppen. Jag vet att de flesta som tittat in hos mig är väldigt positiva till grönt eftersom det mest är sådant som finns här. Ändå kunde jag inte låta bli att skriva om programmet.

11:19 AM  

Post a Comment

<< Home