Monday, December 20, 2010

Julstämning



Jag längtar efter att vara ute i naturen mer - det finns så mycket vackert att fotografera med all snö. Nu har jag mest varit inomhus och jobbat. Ligger snön kvar efter julafton kanske det blir mer tid för sådant. All snö har verkligen gett julstämning hela december, vilket är ovanligt. Några juliga saker har jag trots allt hunnit med; julmarknad, lussekatter och julgodis med döttrarna. Att göra julgodis är kul och enkelt. Här är en gammal goding som är superenkel att göra!

CHOKLADMANDLAR
200 g choklad, mörk, mellan eller ljus
ca 40 skållade mandlar
små formar

Skålla mandlarna, tryck ut dem ur sina skal. Se till att mandlarna är torra och rosta dem varsamt i ugnen eller i en torr stekpanna. Smält chokladen i en bunke i vattenbad. Häll försiktigt chokladen i formarna och toppa med en rostad mandel i varje. Ställ in i kylen så att de stelnar. Godiset på bilden är gjort med en mellanmörk choklad eftersom det fans önskemål om det. Välj själv vilken sort du gillar bäst!

5 Comments:

Blogger Sara said...

Mmm, jag ska göra chokladmandlar, det verkar lagom "obesvärligt"!

xxx
Sara

10:31 PM  
Blogger Ninni said...

Mandel och mörk choklad...jättegott! Sånt godis gillar jag, fast även knäck och chokladkola. Det blir lätt att man fortsätter att göra sina favoritrecept år efter år. Kanske ska jag testa det här också :)
Önskar dig och din familj en riktigt God Jul!
Kram Ninni

10:57 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

God Jul och Gott Nytt År själv!!
kram Kinna

2:45 PM  
Anonymous josefina said...

chokladmandlarna ser hur ljuvliga ut som helst ... vi gjorde ischoklad här igår, och knäck idag. nu försöker jag ta mig samman för att göra två jansson. ;) :P god jul och kram, josse.

3:17 PM  
Blogger Åsa said...

Mmm, gott och enkelt. Har gjort liknande i långpanna med hackade rostade mandlar och smält choklad. Så blev det som en slags chokladbräck av det hela.

11:19 AM  

Post a Comment

<< Home