Tuesday, April 12, 2011

Vårtecken


Vilken härlig tid det är. Varje dag syns nya vårtecken; späda men starka vårblommor tittar upp ur jorden, ljuset är skarpt och luften är mildare - så mild att den åter bär med sig dofter. Dofterna är något jag saknar under vintern men nu blandas blomdoft med doften av stekt vitlök och mat. Det är som att luften blir mer verklig och levande. Och idag läser jag i tidningen att årets första svenska jordgubbar har skördats i närheten av Helsingborg. Fast jordgubbar är väl egentligen mer sommar än vår....

6 Comments:

Anonymous tina said...

Va, jordgubbar redan! Det kan väl inte vara sant? Jag tror att dom luras, skåningarna! :-)

9:36 AM  
Anonymous Karin - Trattoria said...

vad kul att du gillade bloggen :)

11:32 AM  
Anonymous josefina said...

Ja, vårtecknen blir fler och fler. blåsippor har vi massor i närheten. knopparna på syrenbuskarna är rejält gröna. snart står allt i full blom och vintern är avlägsen, glömt. konstigt hur man anpassar sig. kram.

4:32 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: De är förstås odlade i växthus men visst är det tidigt.

Karin - Trattoria: Kul att kika in hos dig!

josefina: Visst är det märkligt men i år känns det nästan overkligt att det blir vår. Jag har vant mig helt vid det jämna stabila vinterväder som hållit i sig så länge.

4:20 PM  
Blogger Erica said...

Åh, dina bilder är en upplevelse. Det ser så vackert och läckert ut. Du tar fram skönheten i allt :-)

10:24 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Erica: Tusen tack för dina ord - jag blir så glad!

9:10 AM  

Post a Comment

<< Home