Wednesday, May 04, 2011

Ogrästid


Efter all härlig vårsol som värmde oss under påskhelgen kom valborg med kyla och regn. Inte helt oväntat men nu vet vi i alla fall att våren finns och snart tittar den fram igen. Massor med blommor är redan här, grönskan är skir och ny och ogräset är som allra finast - om man gillar att äta det förstås, i rabatterna är det inte lika trevligt med ogräs. När regnet torkat upp ska jag gå ut och plocka ljusgröna nässlor och späda kirskålsblad innan de växer sig för grova. Kanske ska jag göra en kirskålspaj eller varför inte nässelpesto. Om du har senaste numret av tidningen Hälsa (nr 5) kan du läsa om ogräsmat i ett reportage jag gjort för dem. Så i stället för att gå in i matvarubutiken rekommenderar jag en tur ut i det gröna med sax, påsar och handskar som skyddar mot nässlans brännande hår.

11 Comments:

Anonymous Mia said...

Läste artikeln i Hälsa o tyckte om den. Osså var det du som gjort den. Så klart. :-) En sedan länge länge bloggfavvis.

10:24 AM  
Blogger Åsa said...

Ah, den bästa tiden är nu. Presis när det är så ljust och skirt. Cyklade härom morgonen i skogen och insåg ganska snabbt att jag borde haft med mig både påse och handskar :) Kanske inte för sent än.

Men vad har du för gott grönt på de små brödbitarna? Och bröd- (och ost?) pinnarna, har du gjort dem också? Ser riktigt gott ut!

11:14 AM  
Blogger Dubbelörn said...

Nässlor men hatobjektet numero UNO är kirsen o den vägrar jag bara stoppa i mig, oavsett hur den smakar.

Nej den skall döden dö... o inte tillagas till något gott! *gapskrattar*.

Kram

11:17 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Mia: Tack för berömmet, vad kul att du gillade den.

Åsa: Det är inte alls för sent utan alldeles perfekt i tid. Bara regnet viker hädan kommer det att finnas massor av späda delikatesser längs din cykelväg. Så ta med dig påsar och handskar!

Dubbelörn: Det råder ingen tvekan om var du står i ogräsfrågan! Har man trädgård är det svårt att vara positiv till ogräset och i synnerhet kirsen - jag erkänner den är hopplös när den fått fäste.

11:27 AM  
Blogger Erica said...

Våren är en underbar tid! Jag är så tacksam att jag får leva i ett sånt variationsrikt land som bjuder på underbara årstider. Varje gång en årstid uppenbarar sig njuter jag så.

7:03 PM  
Blogger Ninni said...

Då måste jag leta upp den tidningen :) Ja, nässlor kan jag tänka mig att äta men kirskål gillar jag inte. Så kanske lyder jag ditt råd om jag hittar något avskilt ställe där nässlorna växer. Eftersom jag inte har trädgård längre så vet jag inte riktigt var de finns numera.
Må så gott och njut av våren!

7:55 PM  
Anonymous Josefina said...

ogräs är gott. :) det ser gott ut på dina bilder iaf. önskar dig en skön helg i våren!

8:26 AM  
Blogger Anne-Lie said...

Hmm..är inte van vid att äta varken nässlor eller kirskål.Är det verkligen så gott?..Ovanligt nog är jag lite skeptisk..:-)

7:38 PM  
Blogger Tankevågor said...

Men Eva skriver du i den tidningen!?! Det visste inte jag. Nu måste jag såklart skaffa den och läsa ditt ogräsreportage. :-)

Jag gillar verkligen nässlor men det ÄR inte alltid man hinner med att tänka på att plocka dem innan de blir för stora. Förargligt nog för de är så gott med tex nässelsoppa.

Kirskål har jag bara ätit tillagat i paj....men det borde gå att göra en massa annat med också eller hur?

Vad roligt med tipset om tidningen! Hoppas det numret finns kvar nu då.

Ha en fin lördag och fortsättning på helgen!
Kram
Lisbeth

10:12 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Erica: Visst är det fantastiskt med våra olika årstider. Jag gillar också variationen.

Ninni:Nässlor brukar finnas i många parker. Jag plockar dem i en slottspark nära mig. Det är så bra för de klipper med jämna mellanrum och då kommer nya späda nässlor!

josefina: Ha en skön solig helg du också!

Anne-Lie: Allting är relativt...Det är klart att det finns annat som är ännu godare men visst går det att laga gott med ogräs. Det är också något som jag sammanknippar med våren.

Tankevågor: Ja, ibland skriver jag i den men även i en del andra tidningar. Nu är ogräset perfekt att använda. Har du egna nässlor kan du klippa ner dem efter hand - men kanske trivs inte nässlorna ute på ön.

9:47 AM  
Anonymous tina said...

Jag tycker så mycket om ogräs! Och dina bilder är så fina!

9:01 PM  

Post a Comment

<< Home