Thursday, December 08, 2011

Majas lingonbiffar



Till min stora glädje har jag hittat finfin KRAV-märkt vitkål hela hösten. Den har en otroligt god smak och har också varit riktigt krispig, så där som färsk vitkål ska vara. Perfekt att använda i sallader eller äta som den är. Men ibland blir det en bit över som blir liggandes ett tag. Det var då jag testade att laga Maja Söderbergs lingonbiffar. Hon har skrivit boken "Sju årstider i Majas kök", en riktigt inspirerande kokbok som går ett steg längre. Maja sätter fokus på omtanke om miljö och klimat. Upplägget är gjort så att det ska vara lätta att välja mat efter säsong och innehåller tankar och tips om hur våra matvanor kan bli mer klimatsmarta. Ibland kan enkla förändringar ge mycket resultat miljömässigt och maten blir ofta mer varierad när man tänker till och gör annorlunda än vanligt.
Men hur var det nu med lingonbiffarna och hur hängde de ihop med vitkålen? Lingonbiffarna blev jättegoda och en ny favorit för mig. Basen är kikärter men de innehåller också fräst vitkål och färska lingon vilket ger de mosiga kikärterna en perfekt kontrast i både konsistens och smak. Som tur var hade jag lingon i frysen som mina föräldrar hade plockat åt mig tidigare under hösten. Så även lingonen fanns hemma. Här på Majas klimatsmarta sida hittar du receptet. Som vanligt gjorde jag lite annorlunda men i stort sett följde jag receptet som jag rekommenderar alla som gillar lingon.

4 Comments:

Blogger Annika Christensen said...

Tack för tipset. Låter gott.
Hoppas allt är bra med dig.
Har sett en del av dina fina jobb.
Vad kul för dig. Hoppas jag får se mera.
Tipsa gärna mig.
Ha en skön helg
Annika

11:26 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Spännande "biff"-idé!

4:29 PM  
Anonymous Josefina said...

Vad bra! Tack för tipset! Även jag köper helst ekologiska matvaror. Biffarna ser -jättegoda- ut ... Kram.

9:09 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annika Christensen: Vad kul att du gjort det och att du tyckte om dem. Nu blir jag jätteglad!

Fröken Dill: De är riktigt goda - förutsatt att man gillar den något kärva lingonsmaken.

Josefina: På vissa grönsaker är det otroligt stor skillnad. Jag önskar att jag alltid kunde har ekologiska grönsaker och frukter. Ibland är det för dyrt men jag köper hellre mindre ofta och bättre men självklart går det inte alltid.

10:24 AM  

Post a Comment

<< Home