Thursday, October 13, 2011

Årets perenn 2012



Mitt bland äpplena får en av sensommaren och höstens blommor ta plats. I veckan har nämligen Årets perenn blivit utsedd av Perenngruppen. Blå bolltistel är den favorit som gruppen valt att lyfta fram under 2012. Motiveringen är "Det är den perenn som skapar starkast form och volym i den blå rabatten". Jag gillar själv den blå bolltisteln mycket, framför allt för att den är tålig och finns kvar långt in på hösten. När det mesta runtomkring vissnar bidrar den fortfarande med en gnutta färgkontrast till de gulnade växterna. Sen är det sympatiskt med en tistel som är accepterad i trädgården, ja den är till och med Skottlands nationalblomma.

6 Comments:

Anonymous Helena Ljunggren said...

Blå bolltistel har jag ett gäng stående i vår trädgård. Mycket vacker blomma!

10:07 PM  
Anonymous giardinofiorito said...

E' bellissimo soprattutto il suo colore! e il prossimo anno proverò a metterne qualcuno in giardino.
Buon weekend e felice autunno

11:49 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Vad kul, kanske skulle jag satsa på några sådana, kom just på att jag inte har så många blå blommor i min trädgård.
Ha det bra
Kram

10:25 AM  
Anonymous Josefina said...

vilken söt! :))

10:33 AM  
Blogger Ninni said...

Visst är den fin! Jag hade den i vår gamla trädgård...trots att jag inte alls är så tilltalad av blått. Men den är inte så skarpt blå i färgen utan mera blågrå.
Må så gott!
Kram Ninni

10:36 PM  
Anonymous Tant Gul said...

blå bolltistel är jättevacker. ska nog slå till på det till nästa sommar/höst. Såå kul att du är tillbaka!!

6:22 PM  

Post a Comment

<< Home