Monday, October 10, 2011

Doften av månäpplen




Visst är det något speciellt med äppeldoften som känns så väl i höstluften. När jag känner den vill jag vara på landet där vi har ett alldeles speciellt äppelträd som min pappas morfar planterade en gång i tiden. Det stora bladverket ger behaglig skugga varma sommardagar, lockar fåglar och bin och bjuder sedan på välsmakande frukt. Nu har mina barn fullt upp i skolan så det finns inte tid för någon höstvecka på landet men äppeldoften får mig att tänka på en magisk morgon för några år sedan. Natten hade varit blåsig och höststormen hade skakat ner de äpplen som fanns kvar. Tidigt på morgonen, i månens sken gick jag och mina barn ut för att ta hand om de kalla äpplena som låg utspridda i gräset. Vi gick ut tidigt för att hinna före fåglarna men just känslan att gå där och samla frukt medan månen fortfarande lyste var unik. Äpplena hade naturligtvis mått bäst av att bli nerplockade från trädet med varsamma händer, men vi fick ändå i ihop två stora korgar med frukt som gick att använda till en hel massa gott. Bland annat torkade äpplen, något som passar perfekt att göra när man har tillgång till en gammaldags vedspis. Äpplena torkar så bra där. Varje morgon när vi eldade i spisen skar jag tunna äppelringar som fick torka ovanpå spisen och sprida sin doft i stugan. Min tanke var alltid att jag skulle ta hem lassvis med torkade äppelringar till stan men de hade en försvinnande åtgång. Inte en enda äppelring fick följa med packningen hem. Däremot fick minnet av våra månäpplen och doften av torkat äppelgodis följa med hem.

TORKADE ÄPPLEN
Kärna ur äpplena med en äppelurkärnare. Skär dem i tunna skivor (som ringar), ca 3 mm. Torka dem på bakplåtspapper och plåt i ugnen på låg värme, eller trä dem på pinnar eller snören som du spänner upp. Låt dem torka på en torr och luftig plats. Förvara sedan i burkar med lock.

Tips: Vill du att äpplena ska behålla sin ljusa färg, kan du doppa dem hastigt i lite lättsaltat vatten (ca 1 tsk salt till 1 liter vatten) innan du torkar dem. För min del var det aldrig aktuellt med tanke på den snabba åtgången!

6 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Ack ja rabarberpaj....det var tider det!!! Äpplen är verkligen inte fel det heller. Årstidsfrukt med höstkänsla. Äpplen är verkligen en gudagåva tycker jag...doften, smaken och så vackra de är sedan. James Grieve är min speciella favorit, men den håller inte så länge. På tal om bloggar så är det väl så att ibland är man oinspirerad eller som du säger har annat för sig, speciellt på sommaren. Roligt var det i alla fall att höra av dig och historien om månäpplena var underbar. Ha det så bra....vi hörs säkert snart igen Kramissar!!

7:16 PM  
Anonymous Kersti said...

Äpplen har vi ett gäng just nu. Min favorit är Äppelkräm med kanelstång. Men jag tror att jag ska prova att torka några också.

10:17 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Torkade äppelringar hade jag helt glömt bort. Har mängder med goda Gravenstein som vi frossar i. Men ska absolut testa egna torkade äpplen.

Roligt att ha dig tillbaka :).

Kram

7:23 AM  
Anonymous Josefina said...

Tack för en vacker anekdot om månäpplen. Kram.

8:13 AM  
Anonymous Ann-Louise said...

Både vackert och gott! Dessutom perfekt mellis till min dotter Vera. :)

9:14 PM  
Anonymous tina said...

Bästa höstgodiset! <3

9:51 PM  

Post a Comment

<< Home