Tuesday, December 20, 2011

JULLISTA



För några dagar sedan utmanade Lumumma mig med en Jullista där jag får välja det alternativ jag gillar bäst på julbordet och runt omkring. Självklart ska jag berätta vad jag gillar men tyvärr är jag ingen riktig julbordsfanatiker vilket märks på mina svar. Det beror nog på att jag helst vill ha vegetariskt på mitt julbord. I år har jag inte heller skrivit några inlägg med julanknytning men det skyller jag snarare på tidsbrist. December är en mysig månad som jag skulle vilja njuta mer av men det är också en stressig månad då allt ska göras klart, mycket händer på alla håll och kanter och dessutom väntar julen.

Pepparkakor – Lussebullar: Jag väljer lussebullar. Gillar saffran både smaken och den vackra färgen.

Ischoklad - Marsipan: Inget men måste jag välja blir det ischoklad. Föredrar dock riktigt mörk choklad.

Köttbullar – Prinskorv: Inget här heller. Eftersom jag inte äter kött är den traditionellal julmaten inte riktigt min grej.

Julkorv - Julskinka: Inget eftersom jag inte äter kött.....

Lax – Sill: Lax, lite rökt lax på julbordet tycker jag är riktigt bra.

Revbensspjäll – Janssons frestelse: Lätt val och det är Janssons frestelse. Min mamma gör supergod Jansson. Den går ju till och med att göra vegetarisk om man vill.

Paradis – Aladdin: Vad är skillnanden? Tror att det just nu finns en mörkbrun ask med bara mörk choklad i serien. Den väljer jag!

Rullsylta – Pastej: Jag säger pastej och tänker då på en riktigt smarrig vegetarisk valnötspaté som min pappa gör.

Glögg - Julmust: Glögg någon gång under advent för doften och stämningens skull men båda är egentligen för söta för mig.

Rödbetssallad - Dopp i grytan: Min mammas goda rödbetssallad med äpple utan tvekan.

Ris a la malta – Risgrynsgröt: Ris a la malta med massor av goda ekologiska apelsiner skulle vara gott.

Äppelmos – Senap: Jag äter inte särkilt mycket av varken äppelmos eller senap men väljer äppelmos eftersom mina föräldrar gör så gott sådant av sina egna äpplen.

Hemma – Borta: Trevligt vilket som, det viktigaste är att vara med mina nära och kära.

Utomlands – Sverige: Sverige, jag tycker om den svenska julen och att vara med familj och släkt. Det är skönt att vara lite ledig och bara vara hemma och inte göra något speciellt.

Ge – Få: Ge känns bättre och lättare men visst är det mysigt att få också....

Mysteriet på Greveholm – Dieselråttor och sjömansmöss: Jag väljer Mysteriet på Greveholm. Dieselråttorna var inte så kul...

Chokladkalender - Paketkalender: Chokladkalendrarna brukar ha så ljus choklad men en med mörk skulle jag kunna tänka mig.

Plastgran - Äkta: Även om det är helt galet att ta in ett riktigt träd för att ha några veckor så gillar jag det. Det är doften!

Arne Weise – Ernst: Ernst, för då kan jag få inspirerande mat- och inredningstips.

Nu skulle jag vilja se jullistor hos Miss Meisters Mat, Tina, Lantluft, Njutbara ting och Sara i Frankrike. Är det någon annan som har lust att skriva jullistor är det bara kul! Säg till så att jag inte missar dem.

7 Comments:

Blogger Villa Solgården said...

Och va glad jag jag blev att du skrev hos mig så jag hittade tillbaks till dig! :) Att renovera nu till jul kan ju låta helt galet, men vi har det så mysigt (karlen min är vanligtvis borta på helger, men inte nu). Sen fungerar det ju förstås nu när vi inte firar julafton här i huset.

Men så sugen man blev på all julmat nu igen! Julmat är mums!

Jag väljer också Ernst ;) - av samma anledning. :)

Fina bilder som alltid!

12:24 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Jag tog bort din adress när jag inte längre hittade din blogg - men jag har saknat dig och tänkt på dig ibland. Så fanns du där på plats med fina Villa Solgården. Jättekul!

12:43 PM  
Blogger Sara said...

Ska absolut försöka göra det här, jag gillar ju listor! Och det här gjorde dessutom att jag blev väldigt sugen pâ svensk julmat!

7:00 PM  
Blogger Johanna Stålros said...

Hej hej, jo då jag är ju inte den som är den så det är klart att jag antog utmaningen;) hihi kul. Kram Johanna

7:44 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Oj oj vad jag längtar till julafton när jag läser detta. Jag är inte heller någon julbordsälskare men däremot grönkålsälskare.
Ingen skinka här.
Ha en riktigt God Jul så hörs vi på det nya året.
Annika

9:48 PM  
Anonymous Josefina said...

Vad roligt att du svarade! :) Valnötspastej låter fantastiskt gott. Det skulle jag gärna ha på julbordet!

Nu tar jag lite julledigt från bloggen och kommer åter i mellandagarna.

Väldans stor julkram till dig.

10:54 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: Kul, det blir spännande att se vad det är du längtar efter från det svenska julbordet!

Johanna Stålros: Vad snabb du var. Du har ju redan gjort en jullista - kul att läsa och bra tips om den nyttiga glöggen.

Annika Christensen: Grönkål är något jag också gillar riktigt mycket. Men det är ju vegetariskt också. Du får ha en riktigt skön jul du också. Vi hörs!

Josefina: Det var kul att svara. Dessutom fick jag lite jul här på bloggen, känns nästan som jag bojkottat den. Valnötspaté är gott! Ha en fin julhelg!

9:28 AM  

Post a Comment

<< Home