Wednesday, December 28, 2011

Mat utan tillsatser i DN



Även om tidningarna just nu är fyllda av julmat och nyårsmat finns även annat som i högsta grad handlar om vår mat att ta del av. Dagens Nyheter har just nu en serie som tar upp smaktillsatserna i maten från olika vinklar. Bland annat intervjuar man den hemlige kocken Mats-Eric Nilsson som jämför egen avokado som i stort sett bara innehåller avokado med färdig guacamole som knappt innhehåller någon avokado alls. Visst finns det tillfällen då vi behöver gena och ta den snabbaste vägen till en måltid men gör vi det för ofta kanske vi glömmer hur den äkta varan smakar. I artikelserien träffar vi också positiva exempel på eldsjälar som jobbar för att vår mat ska bli bättre. Ulrika och Micke Lundmark har startat ett bageri i Järna där E-nummer är bannlysta och kocken Aino Tuomenvirta lagar mat från grunden på en förskola i Huddinge. Nyligen fick hon Huddinge kommuns miljöpris för att hon lyckats öka andelen ekologiska livsmedel utan tillsatser på daghemmet. En bra och intressant serie om vår mat!

10 Comments:

Blogger Annika Christensen said...

Hej
Det är bra att de skriver om detta.
Min man säger att jag är kräsen när det gäller mat. Men det är det där med bismaker som finns i allt som är färdigt. Jag önskade att jag odlade ännu mera.
Ha det gott
annika

7:39 PM  
Blogger Johanna Stålros said...

Vilket bar inlägg bra att du gör ett inlägg om detta! Kramar ifrån mig

9:33 PM  
Anonymous Tant Gul said...

Håller helt med dig:-) God fortsättning.

10:12 AM  
Anonymous Josefina said...

Hoppas att du haft en ljuv jul! Nä, mat med massa tillsatser vill jag inte ha. Den där guckamålen i burk har jag ätit vid ett tillfälle - hos ngn annan - och det var riktigt äckligt.

KRAM!

10:35 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annika Christensen: Egenodlat är oslagbart, jag önskar också att jag odlade mer. För min del blir det bara på landet - men där finns gott om plats.

Johanna Stålros: Kul att du gillar det. Det är ett angeläget ämne och visst gör det skillnad om fler börjar ställa krav och visa att det går att skippa tillsatserna.

Tant Gul: Är man van att laga mat från grunden är det svårt att acceptera oäkta alternativ.

Josefina: Självklart behöver man ibland kunna göra saker snabbt men ibland är det bättre att välja något helt annat. Hoppas att du också haft en bra jul.

2:18 PM  
Blogger Ninni said...

Det är verkligen positivt att fler och fler blir uppmärksammade på vad vi stoppar i oss.
Är man van att laga mat från grunden med bra råvaror så finns det inte så mycket av snabbmaten som tilltalar en...
Fast när det gäller godis och såna onyttigheter så faller jag ju direkt ;) Trots att jag VET att det inte finns ett spår av något nyttigt i det.
Mats-Erik Nilsson skriver ju varje vecka i SvD...de artiklarna hittar man lätt på nätupplagan av tidningen.
Gott Nytt År!
Kram Ninni

4:40 PM  
Anonymous Kersti said...

Laga från grunden är vad vi försöker göra.Det blir så mycket godare.
Gott Nytt År önskar jag dig och din familj.

12:10 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: SvD är riktigt bra på matsidan och just att Mats-Erik skriver där är verkligen en behållning. De flesta som tittar in här hos mig tillhör nog de som lagar mycket mat från grunden så det är väldigt kul. Snabbmatsalternativ behövs förstås ibland i en stressad vardag därför är det bra om det ställs högre krav på de som tillverkar sådant - framför allt ärlighet om innehållet. Med godis är det annorlunda eftersom man ändå inte äter det för att få i sig näring och nyttigheter men helst skulle även det området förbättras.

Kersti: Det är överlägset alla gånger! De flesta som kikar in hos mig är nog av den åsikten och tillhör den grupp som faktiskt lagar mat på riktigt. Ha ett gott nytt år du också!

3:30 PM  
Anonymous Josefina said...

Gott nytt år till dig! Mången kram!

5:02 PM  
Anonymous tina said...

Tittar in och vill önska dig ett fint 2012. Matlistan hann jag dessvärre inte med, men det var kul att läsa din. Allt gott!

4:55 PM  

Post a Comment

<< Home