Tuesday, April 03, 2012

Quinoagröt


Det blir lite fortsättning på föregående grötinlägg eftersom jag fick en fråga om vad det var för gröt på bilden. Det är quinoagröt med hasselnötter och päron, som är en annorlunda gröt utan att vara extrem. Det är ett riktigt GI-recept och kommer från Ulrika Davidsson. Själv tillsatte jag lite vanilj, vilket väl i och för sig inte riktigt är meningen - men jag tyckte att det saknades en nyans i smaken. Kanske beror det på vilken sorts päron man använder. Quinoa är glutenfritt, proteinrikt och har bra näringsinnehåll, vilket gör det till ett riktigt bra frö. Hos Lilla Matderieven hittade jag ett intressant recept på dinkelgröt med physalis, gojibär och kokos. Den kanske kan vara något att testa nu när kylan kommit tillbaka...

Quinoagröt med hasselnötter och päron
1 päron
1 dl vit quinoa
2 dl vatten
1 tsk linfrön
1 msk solrosfrön
1 krm salt
1 msk hackade hasselnötter
Hacka halva päronet grovt. Riv andra halvan.
Koka quinoa, vatten, linfrön, solrosfrön och päronbitar och salt i cirka 15 minuter.
Servera med rivet päron, hasselnötter och sojamjölk.

2 Comments:

Anonymous Tant Gul said...

Vilak fina bilder du tar. Det är inte lätt att få gröt att se gott ut. Men tom det lyckas du med.

1:36 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Tang Gul: Tusen tack för din rara kommentar. Vad glad jag blir!

10:19 AM  

Post a Comment

<< Home