Wednesday, February 29, 2012

Skottår och födelsedag!



Idag är det skottårsdagen, dagen som bara finns vart fjärde år. Det är också en dag då kvinnorna enligt traditionen får fria - varför det nu inte skulle kunna gå för sig även andra dagar. För mig är det en mycket speciell dag eftersom en av mina döttrar är född just den 29:e februari och därför bara har födelsedag "på riktigt" vart fjärde år. Idag är det den stora dagen och hon har dessutom sportlov, så det ska firas med fika, önskemiddag och presenter. Kärleksmumsen på bilden bakade hon själv förra veckan på Valentindagen och de passar bra även idag för alla som vill fria eller bara baka något gott. Ibland kallas kärleksmums för Snoddas eller chokladrutor - men visst låter kärleksmums fint! Dottern gjorde större bitar och använde mindre florsocker i glasyren, i övrigt följde hon det klassiska receptet.

KÄRLEKSMUMS ca 30 mindre bitar
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

Glasyr:
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl siktat florsocker

Garnering: kokosflingor

Ugnstemperatur: 175°C
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna, mjölken och matfettet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, ca 30x40 cm. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 15 min (känn efter att den är klar). Låt svalna.

Gör glasyren: Smält smöret. Rör ner de övriga ingredienserna tills du får en slät smet. Bred glasyren på kakan. Strö på kokos. Skär sedan kakan i bitar. Förvara svalt annars smälter glasyren.

12 Comments:

Blogger Äventyret framtiden said...

Grattis till dottern som firar ordentligt vart fjärde år! Minns att jag hade detta datum för födsel på min son men han väntade snällt till den 5 mars i alla fall:).
Så rart med en receptgåva till alla när ni firar.

Ha det gott!

12:44 PM  
Blogger Ninni said...

Kärleksmums låter definitivt godare än Snoddas ;) Och visst är de goda! Gratta dottern!
Kram Ninni

1:49 PM  
Blogger Tankevågor said...

Stort GRATTIS till din dotter på hennes "riktiga" födelsedag! :-)

Vårt barnbarn fyllde fyra år igår och jag minns när hon skulle komma att vi funderade just på om hon skulle vänta till skottdagen.

Kärleksmums är verkligen en klassiker.

Kram från Lisbeth

4:11 PM  
Blogger Charlie sa ... said...

Vad härliga bilder och vad fint att få fira ordentligt i år! Grattis!

Tack för din rara hälsning! Blev jätteglad.

Kram från Lotta

3:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Smaskigt!

Kram
C

3:28 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Grattis i efterskott till din dotter!

Kärleksmums som är så gott kallas också för Svarte Rudolf i Skåne, varför vet jag inte...

8:22 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Pettas: Tack, tack! Det är ju sällan det blir just det utsatta datumet, det var mycket skojande kring det och jag trodde knappast att det skulle bli just skottdagen.

Ninni: Mycket godare! Chokladrutor är helt ok som namn, men mer neutralt...Det ska jag göra.

Tankevågor: Oj, så nära att hon också skulle blivit en skottårsflicka. Grattis till lilla sötnosen!

Lotta: Det blir alltid extra speciellt när den rätta dagen finns. Tack själv!

Anonymous: Visst var det smaskigt!

Camillas Foto: Tack! Svarte Rudolf har jag inte hört - vad kul, då har jag ännu ett namn på kakan. Undrar just vad det kommer ifrån.

8:52 PM  
Blogger Veronica said...

Men å så länge sen det var blir så glad att du kikar in!! Vilka härliga bilder och vilka muffins mmmmmm!!! Ha det så kikar jag snart in igen =)

10:41 AM  
Anonymous Josefina said...

Å, kärleksmums! Det måste jag baka till Tildes födelsedag som kommer snart. Grattis till DIN tjej - och vad fint med hjärtana på fatet. Idag är det vår. Stor kram, Josse.

4:23 PM  
Anonymous Tant Gul said...

Kärleksmums är verkligen en klassiker. Och passar bra en så speciell dag. Fina bilder!

9:59 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Veronica: Jag blev jätteglad när jag hittade tillbaka till dig och såg dina snygga bilder.

Josefina: Kärleksmums passar säkert perfekt på hennes födelsedag. Visst är våren på gång!

Tang Gul: Tack snälla du. Ja, det är en riktig klassiker som är väl värd att baka även idag.

9:10 AM  
Anonymous tina said...

Skottdagen är verkligen en speciell dag, mitt i året en extra dag, ibland. Kommer att tänka på det här: http://www.hejaabbe.com/2012/02/sallsynta-dagen.html Hoppas allt är fint med dig. Kram

7:01 PM  

Post a Comment

<< Home